border border border border
border
 september 2006 - september 2007    - 353 dagen op wereldreis! -   vrijdag 15 augustus 2014
Limestone Thailand Jessie en Joris

Contact
Links

Noordereiland
Na bijna 6 maanden Azie keren we op 23 maart weer terug in de westerse wereld. Alleen dan wel helemaal aan de andere kant van de aardbol: Nieuw Zeeland! Na een geweldige vlucht die wat ons betreft veel te kort duurde (ons eigen schermpje met ontelbare films, series, spelletjes en muziek!) waren we klaar voor de cultuurschok. Een beetje voorbereid waren we al toen we via internet onze eerste nacht in Auckland boekten: een kleine 40 euro voor een kamer zonder eigen badkamer. Dat doet pijn na de prijzen in Azie...

De barbiebusDe volgende dag konden we gelukkig ons vervoer voor de komende maand ophalen: de Barbiebus! Toen we bij het verhuurbedrijf aankwamen, zeiden we nog tegen elkaar; je zou een maand in zo'n roze monster moeten rondrijden... En ja hoor, uiteraard was het roze monster aan ons toegewezen. Met de tekst "I wanna be just like Barbie. That bitch has everything!" op de achterkant van de bus konden we Nieuw Zeeland een maand lang onveilig gaan maken. Dat het een bitch was, bleek overigens al snel. Heuvel op ging niet harder dan 30 km/h en ze zoop benzine alsof het limonade was: 1 op 6! Dat pikten we natuurlijk niet van een roze bus met 270.000 km op de teller, dus na een kleine week werd een bezoek aan de monteur van het verhuurbedrijf ingepland. Na een paar uur werd het verbruik tot normalere proporties gereduceerd en konden we weer veilig en goedkoper verder.

Het links rijden in Nieuw Zeeland is even wennen. Barbie heeft wel een automaat, dus dat scheelt. Maar die ruitenwissers blijven op de een of andere manier toch aangaan als je links- of rechtsaf wilt... Gelukkig kunnen we er van uit gaan dat iedereen ons van verre ziet aankomen, dus veilig zitten we sowieso!
De eerste stop is Waiwera, iets ten noorden van Auckland. Met een campingplaats aan het strand voelen we ons nu al in het paradijs hier! De volgende dag rijden we meteen verder naar het noorden. De van tevoren uitgekozen camping halen we niet, omdat we onderweg een idyllisch mooi plekje tegenkomen met uitzicht op een baai. Er hangt een bordje bij, dat je om hier te kamperen even moet bellen. Zo gezegd zo gedaan, en een paar minuten later zijn we geinstalleerd om te genieten!
                                                                                                                                         Dolfijnen kijken!
Nog iets noordelijker komen we in de Bay of Islands terecht. Omdat het ons te gek lijkt om met dolfijnen te zwemmen, boeken we een toertje: een hele dag zeilen op een catamaran en dolfijnen spotten in één! Zwemmen wordt het helaas niet, omdat er hier heel serieus wordt omgegaan met de leefomgeving van de dolfijnen. Je gaat alleen het water in "op uitnodiging"  van de dieren, en niet als er jonkies bij zijn. Aangezien dat laatste het geval was, werd er niet gezwommen maar hebben we een hele groep van heel dichtbij kunnen bekijken!

Kun je het meisje vinden?In de stromende regen rijden we weer richting het zuiden naar het Waipoua Forest. Hier vind je de grootste kauribomen van het land, echt enorm! Met de regenjassen aan hebben we een mooie wandeling gemaakt, om de volgende dag weer richting Auckland te rijden. Weer in de stromende regen, dit keer met enorme rukwinden. Achteraf blijkt dat we net op tijd van de oostkust zijn vertrokken: de storm heeft voor miljoenen aan schade veroorzaakt en er zijn zelfs mensen geëvacueerd vanwege overstromingen! Na Barbie's opknapbeurt in de garage rijden we door naar Kawhia, om op zoek te gaan naar de - volgens de Lonely Planet - 'ondergewaardeerde' heetwaterbronnen onder het strand. Achteraf weten we ook waarom ze ondergewaardeerd zijn: niemand kan ze vinden! De meeste locals hebben er wel eens van gehoord, en je ziet veel mensen met scheppen naar het strand sjouwen, maar na een hele dag graven en kijken naar andere mensen die graven hebben we het maar opgegeven. Dan maar een warme douche in plaats van met je kont in een heet badje...
                                                                                                                                         Emerald lakes op de Tongariro

In het Tongariro National Park wordt Barbie verliefd. De blauwe bus, bewoond door Cindy en Bob, voelt hetzelfde en heeft al snel met afplaktape 'KEN' op z'n zijkant staan. Om de twee tegemoet te komen drinken we maar een wijntje met de eigenaren, wat heel gezellig blijkt te zijn. Samen met Bob lopen we dan ook de Tongariro Crossing, de populairste dagtrek van Nieuw Zeeland. Zeven uur bikkelen op de vulkaan, maar dan krijg je ook prachtige uitzichten te zien! Door een bepaald stofje hebben de meertjes bovenop de vulkaan een surrealistisch blauwe kleur. De vulkaan zelf is hier en daar knalrood, met blauwe stenen en heel veel rook. Tja, in 1996 is ie nog uitgebarsten... No worries mate (zoals de kiwi's zeggen), hij wordt uiteraard met speciale apparatuur goed in de gaten gehouden.

Na Tongariro bleef Barbie nog even aan Ken plakken en zijn we samen doorgereden naar Wellington om vanuit daar de boot naar het zuidereiland te pakken. Voor het zover was (de boot vertrok pas om 02.00 uur 's nachts) hebben we nog even de echte fish 'n chips gegeten (erfenisje van de engelsen) en voor het eerst sinds we vertrokken een bioscoopje gepikt! Ze lopen hier voor op Nederland, dus we kunnen Blood Diamond met Leonardo di Caprio zeker aanbevelen (zeer indringend en heftig, maar absoluut mooi). Bij het inchecken op de pier kregen we nog even een financieel tegenvallertje te verwerken. Door de fout van een callcenter-mutsje (we hebben het echt drie keer gecheckt!) bleken we 24 uur te laat bij de boot te staan! Na een hoop gepraat en formuliertjes hebben we nu goede hoop ons tweede gekochte kaartje terug te krijgen, anders hadden we beter kunnen gaan zwemmen...