border border border border
border
 september 2006 - september 2007    - 353 dagen op wereldreis! -   vrijdag 15 augustus 2014
Limestone Thailand Jessie en Joris

Contact
Links

Oceanie en Azie

Na 70 dagen in Oceanie te hebben gereisd, zijn we weer terug in Azie. Nog ruim twee maanden voordat we weer naar huis gaan. Tijd om de balans op te maken.

Redelijk snel zijn we door Myanmar gereisd. In 3 weken hebben we het halve land doorgereisd. Zeer intensief reizen, we konden wel een break gebruiken. Maar die zou voorlopig niet komen, toen vlogen we namelijk naar Nieuw Zeeland. En... wat heeft dat land veel hoogtepunten! Zo veel moois te zien en te doen, we hadden eigenlijk te weinig tijd. Relaxen hebben we dus niet gedaan. Daarna kwam nog even Australie. Mooi land, alleen iets te groot. Totaal hebben we 14.500 km door Oceanie gereden. Het komt erop neer dat Jessie meer aan de linkerkant dan aan de rechterkant heeft gereden in haar leven.

Helaas was Nieuw Zeeland echt een schok wat geld betreft. Alles was duur in vergelijking met Azie. Zo moesten we ineens 35 euro betalen voor een kamer ipv de (gemiddelde) 6 euro in Azie. Het was wel weer heerlijk om zelf te koken en natuurlijk een ontbijt te hebben met yoghurt en muesli. Opmerkelijk was het wel dat we dan vaak zelf thais kookten!

Fijn was ook om een eigen camper te hebben. Ruim twee maanden hebben we niet meer met onze bagage hoeven te zeulen. Maar ook geen geregel of gezeur meer met lokale busjes om van a naar b te komen. Toch heeft het rijden met een eigen campervan ook nadelen. Zo kom je veel minder andere reizigers tegen. Als je al zo lang met elkaar op reis bent is het toch leuk om wat aanspraak te hebben van andere mensen. Op de campings in Nieuw Zeeland of Australie zijn we vooral gepensioneerde Kiwi's/Ozzie's tegengekomen. Hele aardige mensen met veel te lange verhalen, maar gewoon niet van onze leeftijd. Wat waarschijnlijk raar klinkt is dat het reizen met een camper best intensief en vermoeiend kan zijn. Je wilt namelijk zo veel mogelijk zien in de tijd dat je in een land bent. Hierdoor leef je in een ritme van: rijden - kijken - rijden - slapen. 's Ochtends reden we naar een leuke bestemming, na alles bekeken te hebben reden we naar een slaapplek, om de volgende dag weer opnieuw te beginnen. Natuurlijk zijn we ook wel langer gebleven op plekken, maar over het algemeen was het elke dag rijden naar een nieuwe bestemming.

Verder een overzichtje want na 8 maanden reizen:
- Hebben we tot nu toe 14 landen doorkruist.
- Hebben we veel gezien, maar zijn we nog hebberiger geworden en is de lijst met landen en plekken die we willen zien alleen maar groter geworden.
- Kan Jessie beter aan de linkerkant rijden dan aan de rechterkant.
- Weten we nu dat chinezen hun vreemde gewoonte niet buiten China opgeven.
- Moeten we vooral na Azie wel enorm naar knoflook stinken.
- Hebben we het milieu goed belast.
- Lopen we nu alleen maar te sloffen op flip flops (slippers)
- Spreken we slechter engels, maar is onze chinglish enorm verbeterd.
- Zo hopen we dat als we "beep" bestellen de ober niet weer zegt: "no have" of "finiesd".
- Zijn we erachter gekomen dat ondanks dat we goed kunnen onderhandelen, we toch weer in ieder land worden afgezet.
- Weten we dat oude Kiwi's de langste verhalen hebben en dat je daar moeilijk tussenin kan komen.
- Weten we dat een Kiwi minder goed is te verstaan dan een Aziaat.
- Zijn we erachter gekomen dat het irritantste dier ter wereld geen mug is, maar een vlieg in de outback.

Voorlopige hoogtepunten:
- De Transmongolie Express.
- De treinreis op grote hoogte van Beijing naar Lhasa.
- De wandeling over de chinese muur.
- De beklimming van Qing shen shan met jungle, stroompjes en watervalletjes in China.
- Verdwaald raken tijdens een wandeling in het karstgebergte van Yangshou.
- Slingeren door de jungle tijdens de Gibbon Experience in Laos.
- De cultuur en de mensen van Myanmar.
- Wandeling in het vulkanisch gebergte bij de Tongariro Crossing in Nieuw Zeeland.
- De super mooie en gevarieerde natuur in Nieuw Zeeland. Rijdend in de auto zie je de natuur veranderen met de minuut.
- Het spelen met de wilde jonge zeehondjes bij de Farewell spit in Nieuw Zeeland.
- Ijspret met het beklimmen van de Fox Glacier te Nieuw Zeeland.
- De rode natuur van Kings Canyon en Uluru in de outback van Australie.
- Geen ander verkeer meer tegenkomen voor een gehele dag op de Tablelands Highway in het noorden van Australie.

Voorlopige dieptepunten:
- De zoektocht naar mooi weer in het noorden van Vietnam.
- Het ziek zijn van Joris in Laos.
- Geflest worden door een tuktuk driver in Vang Vieng: het ritje bleek maar 50 meter te zijn!
- Het bittere Wicked Campers gebeuren in Nieuw Zeeland.
- Horen van andere backpackers dat zij dezelfde bus hebben gehuurd maar dan 3 dagen later en dat daarom de prijs bijna 10 euro per dag goedkoper per dag was.
- Niet kunnen zwemmen in Australie op veel plekken vanwege kwallen of krokodillen.

Gelukkig hebben nu nog 2.5 maand te gaan in Azie. Heerlijk en we kijken er echt naar uit. Hoewel het reizen soms moeilijker en moeizaam verloopt is het toch ook weer de spanning van het reizen die we hebben gemist in Oceanie. We houden jullie op de hoogte!