border border border border
border
 september 2006 - september 2007    - 353 dagen op wereldreis! -   vrijdag 15 augustus 2014  
border border
Limestone Thailand Jessie en Joris
border border
 arrow 
   Home arrow Reisverslagen arrow Columns arrow Verkeer in China
border border

Home
Nieuws
Wie zijn wij?
Voorbereidingen
Reisverslagen
Foto album
Contact
Links


Verkeer in China

Hoewel het verkeer in Mongolië het gevaarlijkste is dat we voorlopig hebben gezien, is het verkeer in China meestal ook geen pretje. In tegenstelling tot Mongolië zijn er soms wel wat regels in het verkeer. Maar na stoppen voor het stoplicht houdt het snel op. Vooral op de fiets in China hebben we gemerkt dat je ogen in elk deel van je lichaam moet hebben. xx Een groot probleem is vooral dat zodra wij groen hadden voor ons als fietsers, ook rechts- en links afslaande auto's groen hadden. Nou is het al vrij druk op een kruispunt met popelende chinezen die maar al te graag willen gaan rijden voor groen. Dus als het dan groen wordt dan is de chaos gewoon bijna niet te overzien met overal fietsen en auto's. Nog mooier wordt het in het donker omdat geen van de fietsen en de helft van de motorfietsen geen licht heeft. Toch hebben de chinezen ook hier iets op gevonden: je bestuurt gewoon je auto met 1 hand aan het stuur en je andere hand aan de claxon.

Een ander probleem zijn de e-bikes. Dit zijn elektronische fietsen die je thuis in het stopcontact oplaadt. Dit is echt een mooie oplossing voor de vervuiling. Een nadeel van deze fietsen is dat ze geen geluid maken, en aangezien de chinezen maar 2 snelheden kennen (aan of uit) vliegen die fietsen om je oren.

Maar ook op de snelweg maken ze er potje van. Veel van de chinezen chauffeurs rijden het liefst per definitie links. Voor inhalen maakt dat natuurlijk niet uit want je kan ook rechts inhalen. We hebben nog wel eens in de bus gezeten met kromme tenen bij weer zo'n fijne inhaal manoeuvre. Wat wel heel handig is in China dat je ook opgepikt of afgezet kan worden langs de snelweg; dit is allemaal geen probleem. De halverwege opgepikte mensen zijn meestal boeren die meestal met vee vervoerd willen worden. Uiteraard wordt hier dan weer luidruchtig over geruzied omdat de chauffeur geen kippen in zijn bus wilt hebben.

Voorrangregels kennen ze overigens niet in China. Meestal heeft het grootste voertuig voorrang. Ware het niet dat de chinees nooit kijkt zodra hij een afwijkende manoeuvre maakt. Zo zaten we eens in de bus steekt er wagen vlak voor de bus over omdat hij wilde keren. Het is maar net goed afgelopen omdat de bus volop in de remmen ging. Hetzelfde is mij ook vaak als voetganger overkomen omdat een chinees zich ineens bedacht en de andere kant op wilde. Natuurlijk deed hij dat zonder te kijken waardoor ik tegen de desbetreffende chinees opliep. 

Goed...tot zover een paar kleine anecdotes van het verkeer in China. Morgen gaan we naar Vietnam en daar schijnt het nog veel erger te zijn!! Ik ben benieuwd...

Joris, 7 december 2006

 
Naar boven Naar boven Naar boven
border borderborder border
     
border
Gemaakt met Joomla!
border
border border
border border border border
border border border border