border border border border
border
 september 2006 - september 2007    - 353 dagen op wereldreis! -   vrijdag 15 augustus 2014
Limestone Thailand Jessie en Joris

Contact
Links

De Gibbon experience - wat informatie

In 1992 heeft men in het Bokeo reservaat Gibbons apen gevonden waarvan met dacht dat die allang waren uitgestorven. Om deze apen te beschermen heeft men een idee uitgewerkt. Er zijn een aantal boomhutten gemaakt die men heeft verbonden door middel van 'zip wires': lange stalen kabels die zijn gespannen tussen de bomen in de jungle. Met deze zip-wires kan je dan dwars door de jungle heen kabelen. Sommige kabels zijn zelfs 500 meter lang en over een vallei gespannen, waardoor we echt het gevoel hebben gehad over de boomtoppen te vliegen.

Boomhut nr 4

Tokkelend door de jungleDe experience is redelijk prijzig (nu $130, en het wordt duurder), maar het geld wordt goed besteed. Een groot probleem in Laos is namelijk dat er op dit moment hele stukken jungle worden weggevaagd om dit land geschikt te maken voor landbouw. Maar ook stroperij is een groot probleem want de exotische dieren leveren veel geld op in het buurland China. Door middel van een project als de Gibbon Experience laat men zien dat jungle en natuur ook geld kunnen opleveren. Een groot deel van het geld wordt besteed aan opleiding van de gidsen, bewakers en verder onderhoud van het park. Op dit moment heeft men 40 man in dienst. Uiteindelijk is het de bedoeling op het project in zijn geheel over te dragen aan de lokale mensen.

Jungle in het bokeo reservaatHet project loopt nu 10 jaar waarvan er nu 3 jaar toeristen komen. De zeven jaar vooraf heeft men gebruikt voor de opleiding van de lokale medewerkers en om de hele infrastructuur aan te leggen. In Europa wordt een kabel bijvoorbeeld even overgevlogen met een helikopter. Hier heeft men de kabels door de jungle moeten dragen met 25 man! Maar ook het bouwen van de boomhutten heeft enige tijd gekost omdat de lokalen alleen kennis hadden om met bamboe te werken in plaats van hout.

Op dit moment kun je kiezen uit 2 soorten experiences: de Classic en de Waterfall. Met de Classic hoef je maar 1 uur te wandelen naar de boomhutten en bijbehorende kabels. Voor de waterfall experience wordt de groep in tweeën gesplitst. De ene groep maakt de eerste dag een kortere wandeling. De tweede helft maakt een wandeling van 3 uur dieper de jungle in naar een boomhut boven een riviertje. De volgende dag wordt er gewisseld van boomhut.

Onze experience:
Met Dinusha, Machiel, Bram en Lies zijn wij met een jeep vertrokken richting de Bokeo provincie. De stoffigste weg ooit! Er wordt op dit moment aan deze weg gewerkt waardoor alles maar dan ook alles onder de rode stof komt. Grappig was dat Dinusha en Machiel precies voor dezelfde datum hadden geboekt als wij. Wat een emotioneel weerzien was dat

Nadat we waren aangekomen in een lokaal dorpje moesten we een uurtje lopen naar de eerste kabels. Daar hebben we eerst een instructie gekregen hoe alles werkte. Tijd om zenuwachtig te worden hadden we niet want binnen 10 minuten tokkelden we al door jungle naar de eerste boomhut. Leuk hoor hoogtevrees, vooral met de tweede lijn. Je hebt daar niet genoeg snelheid om het einde van de lijn te halen en moet je jezelf met je bezweette handen naar de overkant trekken. Dit alles met een afgrond van 100 meter onder je!

Vervolgens hebben we een trekking gemaakt van 3 uur naar de boomhut boven de waterval (lees eigenlijk: stroompje). Deze boomhut is de meest basic van allemaal. Maar na een duik in de waterval en goede maaltijd is dit geen probleem. Natuurlijk is de toilet nog wel even het noemen waard: een toilet zonder privacy, maar wel 50 meter diep!!

Wc op hoogte!

Voor het ontbijt hebben we nog een wandeling gemaakt met 1 van de gidsen om wat dieren te spotten. Helaas niks gezien behalve dan enige vogels in de verte. Jammer, want er zitten veel wilde dieren waaronder apen, beren en tijgers. Wrang was natuurlijk dat Dinusha en Machiel die in de hut waren gebleven wel wat dieren hadden gespot. Na het ontbijt zijn we naar de andere boomhut gelopen. Omdat de terugweg hetzelfde zou zijn als de heenweg en we graag wat langere zip-lines wilden nemen hebben we aan de gids gevraagd of we een andere route konden nemen. Dit was geen probleem, en we hebben een super mooie wandeling gemaakt dwars door de jungle met steile hellingen en kleine riviertjes die we moesten overbruggen. De beloofde zip-lines waren inderdaad lang: 500 meter, waarmee je 1 minuut boven de jungle heen kabelt!

Jessie komt eraan gezipped Jessie is er bijna

In de middag werd er weer een perfecte maaltijd klaargemaakt door de gidsen en hebben we tijdens de lunch zelfs de Gibbons gezien vanuit onze nieuwe boomhut. Deze tweede boomhut was een stuk luxer. Het is de laatste hut die ze gemaakt hebben en door de toegenomen kennis is die ook het mooiste. In deze boomhut hadden we een wc, douche en een keuken waar stromend drinkwater uit de kraan kwam direct uit een bron. De 'kamers' zijn eigenlijk gewoon dunne katoenen tenten waar je niet doorheen kan kijken. Gelukkig dat we 's avonds een wesp in onze tent hadden en iedereen kon meegenieten van de angstkreten van Jessie. De rest dacht even dat er een Gibbon in de boomhut zat! Slapen is verder heerlijk in de jungle, de geluiden zijn rustgevend en opstaan doe je graag met het uitzicht over de vroege jungle.

Uitzicht s'ochtends

De volgende dag hebben we na het ontbijt een wandeling gemaakt van 2 uurtjes naar het dichtstbijzijnde dorp en zijn we opgehaald door de jeep. Helaas...onze experience zat erop!

Bijbehorende filmpjes

Boomhut nr 4 Jessie naar hut 4 Boomhut nr 5 Joris naar hut 5
Boomhut 4 Jessie naar hut 4 Boomhut 5 Joris naar hut 5
Redelijke kwaliteit/
Goede kwaliteit

Voor de 'goede kwaliteit' filmpjes heb je Quicktime nodig, je kan deze hier downloaden:
Officiele Quicktime
Quicktime alternatief (kleiner bestand)