border border border border
border
 september 2006 - september 2007    - 353 dagen op wereldreis! -   vrijdag 15 augustus 2014  
border border
Limestone Thailand Jessie en Joris
border border
 arrow 
   Home arrow Reisverhalen arrow Wicked Campers
border border

Home
Nieuws
Wie zijn wij?
Voorbereidingen
Reisverslagen
Foto album
Contact
Links


Wicked Campers

Reizen in Azie kan soms vermoeiend zijn. Je hebt bijvoorbeeld bussen die ineens niet meer rijden of kapot gaan. Mensen die je proberen af te zetten. Of het duurt gewoon veel langer dan verwacht. Dat het nog veel erger kan zijn in Nieuw Zeeland hadden wij niet verwacht. Lees hier ons verhaal.

Het begin zonder einde
Van vrienden en van andere reizigers hadden we goede verhalen gehoord over Wicked Campers; rondrijden in een busje met gave grafity en rare teksten achterop de bus. Een super idee dus!! Omdat ze ook nog één van de goedkoopste zijn in Nieuw Zeeland hadden we besloten vroeg te boeken. We moesten nog wel een vliegticket vanuit Bangkok naar Nieuw Zeeland boeken en wilden daarom eerst een confirmatie hebben van Wicked Campers. Hoewel op de site stond dat zij binnen 5 dagen contact met ons zouden opnemen, hadden we na 5 dagen nog niks gehoord. Dus dan toch maar een mailtje sturen of ze konden aangeven of onze reservering was gelukt. Weer niks....dan maar bellen. Dat ging gelukkig beter en zowaar we hadden een reserveringsnummer. Helaas wachten we tot nu nog steeds op het mailtje met de confirmatie; die is nooit gekomen.

Zoveel fouten alleen al bij de reservering van een campervan. Hadden we toen maar geweten dat het nog veel erger zou worden!

De Barbie bus

Hoe Wicked in een goed blaadje staat
Het verbaasde ons dat de bus er zowaar was toen we deze gingen ophalen. Het was wel een hele mooie. Een roze bus waar aan beide kanten "Barbie" in grafity was beschreven. En op de achterkant stond: "I want to be just like Barbie that bitch has everything". En ja..zelfs Joris durfde wel te rijden in een roze bus. Gaaf was dat we overal bekijks hadden met deze bus. Kleine meisjes keken verliefd naar de bus, maar vooral oudere vrouwen wilden heel graag met 'onze' bus op de foto. Maar ook het rondreizen met Cindy en Bob was leuk: zij hadden heel groot 'Ken' met tape op de zijkant geplakt. Dat leverde altijd wel vreemde blikken op. Helaas denk ik dat afgezien van een bus die soms kon rijden de bovenstaande punten ongeveer de enige positieve ervaringen zijn die we met Wicked Campers hebben gehad.

Ken en Barbie

De verrassingen van Wicked Campers
De eerste verrassing die we hadden was dat wicked even was vergeten op de website (die is inmiddels vernieuwd) te vermelden dat we ook een verzekering moesten betalen van 10 NZ$ per dag en een 'one way fee' van $50. Toch leuk als er expliciet op de website staat: 'no surprises'. Maar ook bij de betaling hadden we het gevoel dat er iets niet klopte. Echter, bij het ophalen van de bus gaat er zoveel informatie langs je heen dat we daar niet bij stil hebben gestaan.

Het interieur van de campers is redelijk slecht onderhouden, de matrassen waar wij bijvoorbeeld op sliepen waren zo afgeleefd dat de helft van de hoezen eraf lagen. Maar op zich is dat niet zo'n probleem, dat heb je als je een goedkoper busje huurt. Vervelender was wel dat alle dekens stonken en dat de helft van de lakens en lakenhoezen ontbrak. De lakens die er wel waren die stonken ook verschrikkelijk!

Maar het wordt nog veel erger. De eerste dag dat we de bus hadden reed die redelijk, alleen de heuvel op haperde hij wat. Dit haperen werd alleen maar erger en soms wilde hij niet eens meer vooruit komen. En daar reden we dus dan, op de Highway nr 1 met 30 km/h, hopende dat we dit heuveltje misschien wel zouden halen en niet stil zouden komen te staan. Verassend was ook het benzine verbruik van de bus; deze was namelijk 1 liter op 5.5 kilometer (normaal ongeveer 1/10). Op deze manier zou het wel eens een heel erg dure reis kunnen worden. Het werd dus maar eens tijd om terug te gaan naar het depot van Wicked Campers.

We kwamen daar ongeveer om 14:00 aan en hoewel de mechanic van WC een beetje autistisch overkwam wist hij wel snel het probleem te vinden. Hij had alleen de onderdelen niet en moest die gaan halen. Omdat wij al zo'n raar gevoel hadden over de prijzen in het contract hebben we ondertussen maar eens gevraagd hoe dat zat. Wat blijkt: de prijzen op de site waren veel minder (verschil NZ$ 230) dan de prijzen die wij hebben betaald. Misschien dom van ons, maar op het moment zelf waren er zoveel extra dingen die we ineens moesten betalen waar we niet op de hoogte van waren (verzekering en one-way fee), dat we daar niet aan gedacht hadden. Het meisje achter de balie die het IQ had van een garnaal, bleef maar met een rood hoofd staren naar de monitor, maar na een minuut had ze het gevonden: 'ze hebben zeker gisteren de prijzen veranderd en het niet verteld aan ons'. Ons kon ze het geld niet teruggeven, dat zou gedaan worden in Christchurch. Ze moest dit nog wel overleggen en zou ons dan een mailtje sturen. We zitten daar nog steeds op te wachten.....

Wachten deden we ook op de mechanic, namelijk 2.5 uur. Niet dat we ondertussen iets te drinken kregen of iets dergelijks, want het miepje achter de balie had het te druk met emailen. De andere garnaal had het te druk met zijn mp3-tjes op de computer. Bij de onderdelen shop leveren ze schijnbaar ook kinderen, de mechanic kwam namelijk terug met het desbetreffende onderdeel en een kind. Waarschijnlijk dat het daarom allemaal wat langer duurde. Geeft niet, wij hebben de tijd!

Weer een garageDe mechanic had redelijk zijn best gedaan. De campervan stotterde en haperde niet meer en is maar 1x stil komen te staat na een week. Het enige wat we daarna tegenkwamen is dat we de olie controleerden en dat er tot onze verbazing geen olie in zat. Maar dat is op zich logisch: zodra een bus in wordt geleverd bij Wicked wordt deze dezelfde dag weer afgegeven aan nieuwe gebruikers. Dus geen tijd voor een check. Wij vragen ons af of deze busjes uberhaupt grondig worden nagakeken. Verder ging alles goed totdat...de gehele uitlaat afbrak en ons kleine lieve roze busje dus een enorme tering herrie maakte. Geluk bij een ongeluk was dat we net in de bewoonde wereld waren en dus snel een garage hadden gevonden. Tussen neus en lippen door vermeldde de monteur dat er al heel lang een scheur in de uitlaat moet hebben gezeten. Hij vertelde ook dat indien de bus een beurt had gekregen dan had een monteur dat zeker gezien of gehoord!


Maar dit was niet de enige garage die we gezien hebben van binnen. Na een tijdje begon de bus weer te stotteren en wilde hij ineens niet meer verder rijden. De enige remedie was de bus stoppen en 5 minuten wachten. Daarna reed de bus weer 15 minuten verder. Waarna we weer 5 minuten moesten stoppen. We hebben wel even gezweten toen de bus precies in een bocht in de bergen stil kwam te staan! Maar uiteindelijk met flink wat vertraging (door de vele stoppen) een garage gevonden die ons verder kon helpen. Deze keer moest het benzine filter vervangen worden. Verbaasd vroeg de monteur aan ons of de campervan niet heel erg veel benzine verbruikte. Hij kon dat namelijk zien aan de gassen uit de uitlaat. En ja het klopte...hoewel hij niet zoveel meer verbruikte als voor de eerste fix was het verbruik nog steeds meer dan 1/8. En dat voor een klein busje die maximaal 1/10 hoort te lopen.

Garage nr 3

 

Hoe de Care department wat extra zout in de open wond smeert
Als klap op de vuurpijl heb je de care department van Wicked. Dit is een afdeling die alle klachten en betaalde rekeningen afhandelt binnen Wicked Campers. Deze afdeling heeft geen telefoonnummer en is alleen maar de bereiken via de email. Erg fijn als je klachten hebt, het duurt minimaal een week voordat je een antwoord hebt. Gelukkig had de medewerker die telkens onze klachten afhandelde had geen bord voor zijn kop. Nee, deze meneer had ongeveer de complete chinese muur voor zijn hoofd. De man antwoordde per definitie maar op 10% van de inhoud in onze emails. In de eerste email van ons hebben we zeker 15 punten aangegeven wat verkeerd was gegaan inclusief het prijsverschil of compensatie. Redelijk was het eerste antwoord en we kregen zelfs compensatie voor het benzine verbruik. Lang niet genoeg om het verbruik te compenseren maar toch geen onaardig gebaar. Het probleem was alleen dat we maar antwoord hebben gekregen op een heel klein gedeelte van de mail. In onze volgende email hebben we het dus wat makkelijker voor hem gemaakt door alle punten op te sommen. Helaas deze keer helemaal geen antwoord meer!! We waren dus redelijk pissig toen we bij het depot aankwamen in Christchurge. Hun eerste reactie was dat we het maar op moesten nemen met de care department. Maar toen ze merken dat we redelijk pissig waren werden ze iets behulpzamer en werden er zelfs telefoontjes gepleegd. En als er na een week nog niks was gebeurd dan konden de depot manager daar mailen, zij zou dan proberen dingen wat te voorspoedigen. Natuurlijk was er na een week nog niks gebeurd, maar mailen naar de manager leverde natuurlijk niks op. Uiteindelijk zijn we nog steeds bezig via de email ons geld terug te krijgen. Wij vragen ons af of het ooit gaat lukken. Indien je meer wilt weten over hoe Wicked Campers klachten afhandelt dan kan je de hele email conversatie hier lezen.

Het gras is groener bij de buren van Wicked
Halverwege Nieuw Zeeland moesten we ook een reservering maken voor een campervan voor Australie. Hoewel we toen al niet tevreden waren met Wicked Campers hebben we toch maar eens gekeken op hun website voor een prijs in Australie. Bleek dat ze toch wel een stuk goedkoper te zijn dan de concurrentie. Toch maar even gebeld. Wat blijkt....op de website waren ze even vergeten de one-way fee en de outback fee te vermelden. Dit scheelde ongeveer in ons geval voor 31 dagen meer dan 560 AUS$. Beetje jammer. Uiteindelijk hebben we voor backpackercampervans gekozen. Een andere budget optie. Voor precies dezelfde prijs hadden we dus nu airco, magnetron, sta ruimte, een koelkast en vele andere extra's!! Maar nog veel belangrijker was een campervan die goed werkte en waarin alles schoon was en de dekens gewassen!

Links:
Overzicht budget campervans Australie
Email conversatie Wicked Campers (engels)

 
Naar boven Naar boven Naar boven
border borderborder border
     
border
Gemaakt met Joomla!
border
border border
border border border border
border border border border